Ny på dans, eller bare noe du lurer på?
Her får du svar på noen vanlige spørsmål, samt at du kan finne svar på ting du lurer på i forhold til oss på NBI.
Om dans og danseskoler
Dans lærer barn om musikk og rytme. Barna blir mer kreative og oppdager nye måter å tenke på. De lærer å lytte til beskjedene som gis, å vente på tur og blir gode på samspill.
Danseklasser kan hjelpe barnet ditt å utvikle læringsevner som vil hjelpe barnet med å lykkes i livet.
Å delta på danseklasser tillater barn å lære selvdisiplin og tenke med begge sider av hjernen. Disse evnene forbedrer et barns akademiske prestasjon, så vel som deres fysiske velvære.
Når de blir eldre, må danseelever lære hvordan balansere skole, dans, andre aktiviteter og sitt sosiale liv. Engasjementet, disiplinen og fokuset som barn lærer og øver på i danseklasser er viktige ferdigheter som vil overføres til skole, arbeid og andre aspekter ved livene deres.
Så hvis du ønsker å forbedre ditt barns selvtillit, forbedre deres sosiale ferdigheter, og hjelpe dem å utvikle gode vaner for livet, meld det på dansekurs! 🙂
Turn- og lekegrupper arrangeres for barn helt ned i 2-årsalderen, mens dans er en aktivitet mange starter med når de er rundt 3-4 år gamle. Dette fordi en dansetime som regel foregår uten foreldre inne i dansesalen og barna må være modne nok til å klare det.
Fra danselek 3-4 år forventer vi at barna være uten foreldre i salen, men for yngre og barn som trenger det har vi fra 2021 hatt tilbudet “Liten og stor” hvor et barn i alderen 2-4 år og en voksen danser sammen hver gang. Les mer under “Skolens tilbud“.
Nivå 1-gruppene våre er hovedsakelig tilpasset barn 1.-4. klasse (6-9 åringer).
For eldre barn, ungdom og voksne hjelper vi på kontoret deg med å finne et nivå som passer deg, – hvis vi ikke har et kurs som heter “nye” for riktig aldersgruppe. Det er vanlig å få prøvetime på et par ulike nivåer for å se hvor du passer inn.
For de yngste barna, 3-6 år, varer danseklassen som regel 40-45 minutter.
For barn 7-11 år varer klassen som regel 50-60 minutter.
For barn/unge 12 år+ varer klassen som regel 70-90 minutter.
Det finnes noen gode holdepunkter å se etter.
Først og fremst må du avgjøre om barnet ditt skal delta på dans som en kunstform, med forestillinger for publikum og kommunikasjon via dans, og hvor det undervises i riktig teknikk for å forebygge skader. Eller tror du at barnet ditt har et iboende konkurranse-instinkt og heller bør velge dans som en idrettsform hvor det kan delta i konkurranser.
Hvis du tror at dans som en kunstform blir det riktig valget for dere, så kan du se etter disse tingene:
1. Har danseskolen høyskoleutdannede dansepedagoger, og/eller profesjonelle dansere med lang erfaring innen dans som kunstform, slik at de kan gi en trygg og riktig innføring i dansen, eller også veilede og trene opp elever i en pre-profesjonell setting?
2. Har skolen en syllabus (læreplan) som pedagogene følger? Samt tilbud om forskjellige danse-sjangere, forskjellige program, så som et hobby-basert program og et program for talentutvikling?
3. Har skolen et gulv som er tilpasset for dans? For elever som danser mange ganger i uken, er det viktig med et “flytende” gulv. Det vil si at det er spesielt oppbygd og er fjærende for å ta imot landing etter store hopp på en skånsom måte. Det bør også ha spesielle dansematter som dekker gulvet, slik at danseren får riktig friksjon mellom gulv og dansesko/tåspiss-sko.
4. Har skolen en åpen, informativ og oppdatert webside, som tyder på god og seriøs organisering?
Som skole holder vi på med dans som scenekunst, og ikke som idrett eller konkurransegren. Dette kan være nyttig å bite seg merke i allerede nå, da forskjellene er relativt store både i tilbud til deg og hva slags filosofi vi jobber etter.
Vi legger stor vekt på å tilrettelegge undervisningstimene for den enkelte elev, og alle får tilbakemeldinger og tett oppfølging av sine pedagoger. De fleste av skolens pedagoger har høgskoleutdannelse innen dans, og noen har også lang erfaring som profesjonelle dansere. Dette bidrar til at vi er en skole med høy kvalitet.
Spørsmål om prøvetimer og oppstart
Våre ordinære kurs starter 2 ganger i året: etter sommerferien (høstsemester) og etter jul (vårsemester), og vi tar da imot nye elever som kan ta prøvetime.
Det er muligheter for å hoppe inn midt i semesteret hvis ledig plass, men ta kontakt direkte med kontoret slik at vi kan gi anbefalinger om hva man må jobbe med for å ta igjen de andre.
Vi skal ha mottatt en påmelding via bookingtjenesten vår i forkant av oppmøte. Du skal ha satt deg inn i våre regler og ha anbefalt treningstøy og oppsatt hår på første trening (se utfyllende info i spørsmål under).
Elever som har vært på prøvetime må gi beskjed til kontoret umiddelbart etter prøvetime om de IKKE fortsetter, hvis ikke regnes eleven som påmeldt.
Semesteravgiften forfaller første kursuke og betales via faktura som mottas på mail til registrert mailadresse.
Nei, i utgangspunktet ikke. Når du melder deg på i bookingen må du betale kr. 150,- i påmeldingsgebyr. Dette beløpet dekker utgiftene våre i forbindelse med prøvetimen du tar. Dette beløpet er mindre enn en vanlig klassetime, og det er en del av den totale kursavgiften din.
Påmeldingsgebyret tilbakebetales ikke hvis du ikke fortsetter etter prøvetimen.
Innimellom har vi kampanjer som gir gratis prøvetime, så følg med. 🙂
Du må melde deg på via bookingsiden vår her.
I bookingen finner du også vår timeplan (som du også finner her på hjemmesiden under hver avdeling).
I bookingen kan du velge i menyen øverst ditt ønsket studio (Lillestrøm, Oslo (Majorstuen), Løren eller Stovner), etter pedagog eller elevens fødselsår og se hva som kan passe deg.
Er du ny elev eller prøver ny dansestil/kurs regnes første gang alltid som en prøvetime.
Ta kontakt med oss på kontoret hvis du trenger hjelp! 🙂
Kom i klær du kan bevege deg i, eksempel en tights og t-skjorte, sokker/antsklisokker, evt. andre dansesko hvis du har noen liggende.
Det skal være oppsatt hår på hver klasse, uansett sjanger, og ta gjerne med en vannflaske med navnet ditt på.
Hvis du ønsker å fortsette etter prøvetimen er det på tide å skaffe seg riktig antrekk til aktuell dansesjanger, helst i løpet av 1-2 uker. Ballettdrakt, strømper og sko til ballett og jazz kan bestilles via oss.
Nei, alle våre kurs går uten foreldre i dansesalen, også for de aller yngste elevene (unntak: Liten og stor 2-4 år).
Dersom det er noen barn som syns det er veldig vanskelig å være alene i begynnelsen av kurset, bruker vi alltid skjønn på de 2-3 første ukene. Da er det ok at en foresatt er med inn i dansesalen, men da stiller vi krav til at man er deltakende i løpet av hele klassen. Alle foreldrene som er med inn i dansesalen fungerer som rollemodeller for barna. Derfor er det viktig at alle er aktive og følger undervisningen.
I midten av semesteret derimot har vi en “Åpen uke”, – en åpen visningsklasse hvor foreldre får lov å komme inn og se på danseklassen.
Snakk med barnet ditt! 🙂
Hvis du får tilbake et barn som er glad og fornøyd likte han/hun det mest sannsynlig.
Pedagogene skal også ha tid til å gi dere en kort tilbakemelding når timen er slutt, så oppsøk pedagogen og spør hvordan det gikk.
Det går helt fint og snakke med barnet når dere kommer hjem og gi oss tilbakemelding etter et par dager. Ta kontakt med oss hvis dere er veldig usikre og tror det er nødvendig med en ny prøvetime før dere bestemmer dere (gjelder barn 3-6 år).
Hvis barnet er fornøyd og vil fortsette på kurset trenger dere ikke å gjøre annet enn å møte opp neste gang. 🙂
Hvis dere ikke ønsker å fortsette etter prøvetimen må dere gi beskjed til kontoret på post@norskballettinstitutt.no, så sletter vi deres ordre og faktura.
NB! Du kan ikke melde deg av kurs selv i bookingen, det må gjøres manuelt fra kontoret.
Det er foreldre og elever som velger hvilken dansestil de ønsker å danse, men det er ballettskolens ledelse i samarbeid med pedagogen som avgjør hvilket nivå de skal danse på.
Det er også en grunn til at gruppene er inndelt etter alder, så vi ber alle respektere dette for at både elevene og pedagogen skal få mest mulig ut av klassene.
For barnehagebarn skal du velge kurs som tilbys for ditt fødselsår.
Ved påmelding av elever som går på skolen og som ikke har gått på våre kurs før, er det opp til den ansvarlig pedagogen å vurdere om eleven passer inn på nivået, hvis de er meldt på noe annet enn et nybegynnerkurs (nivå 1 eller “nye”). Dette gjelder også våre elever som melder seg på noe annet enn det som er blitt anbefalt for dem.
Se utfyllende informasjon om våre nivåinndelinger og strenge aldersregler her:
Er det kleskoder på NBI? Hva skal du ha på deg på dansetimen?
Det skal være oppsatt hår på hver klasse, uansett sjanger, og ta gjerne med en vannflaske med navnet ditt på.
Liten og stor
På liten og stor-kursene våre ønsker vi at elevene har på seg klær de kan bevege seg i. Gjerne anti-skli sokker/dansesko. Har dere en dansekjole/annet danseutstyr dere ønsker å benytte dere av er det lov til å gjøre det.
NBI selger startpakker med fullt sett ballettøy til jenter og ballettsko til gutter som det er anledning til å kjøpe og bruke på kurset.
Funkykids
På Funkykids-kursene våre ønsker vi at elevene har på seg klær de kan bevege seg i (t-skjorte og tights/treningsbukse/skjørt). Antiskli sokker eller en form for dansesko. Har dere en dansekjole/annet danseutstyr dere ønsker å benytte dere av er det lov til å gjøre det.
Danselek og barneballett
I danselek og barneballett ønsker vi at jentene skal ha lys strømpebukse, lys drakt, ballettsko og oppsatt hår. Et lite skjørt er også ok.
NBI selger startpakker for disse kursene, se mer info på hjemmesiden vår.
Guttene ønsker vi i svarte eller hvite ballettsko, svart tights og hvit t-skjorte. Ballettsko kan kjøpes gjennom oss.
I klassisk ballett hos Norsk Ballettinstitutt skal alle jenter ha lyse strømpebukser, lyse ballettsko og ballettdrakt (helst med stropper). Et lite skjørt er også ok. Håret skal være oppsatt i ballettopp.
Gutter skal ha hvite eller svarte ballettsko, svart tights og hvit t-skjorte. Ballettsko kan kjøpes gjennom oss, resten må ordnes selv.
Vi har fargekoder på ballettdraktene på de forskjellige nivåene i ballett, slik det er i utlandet og ved Nasjonalballettens ballettskole. Drakten må ikke være kjøpt hos NBI, men må ha tilsvarende farge.
Fargekoder ballettdrakter:
Nivå 1 = Rosa (lys)
Nivå 2 = Hvit
Nivå 3 = Copen blå (lyseblå)
Nivå 4 = Lavendel (lys lilla)
Nivå 5 = Cerise (mørk rosa)
Nivå 6 = Purple (mørk lilla)
Nivå 7 = Mørk blå
Nivå 8 og oppover = Valgfritt (utenom sort)
Draktene kan bestilles av NBI og kjøpes ved semesterstart.
Dette gjelder KUN for klassisk ballett fra nivå 1 og oppover, ikke de andre sjangrene våre.
På voksen-klassene kan kleskoden avklares nærmere med pedagogen på klasse, men ballettsko og oppsatt hår gjelder også for dere.
Det skal være oppsatt hår på hver klasse, uansett sjanger, og ta gjerne med en vannflaske med navnet ditt på.
I jazzdans og musikaljazz kreves vanlig, tettsittende treningstøy og svarte jazzsko (helst myke, de gjør det lettere å jobbe riktig med føttene). Jazzsko kan kjøpes via oss på NBI eller fra en annen dansebutikk.
Jazzbukser og tights foretrekkes, fremfor løse bukser, som gjør det vanskelig for pedagogen å se om eleven jobber riktig.
Det skal være oppsatt hår på hver klasse, uansett sjanger, og ta gjerne med en vannflaske med navnet ditt på.
I moderne dans og akrobatikk kreves vanlig, tettsittende treningstøy og barbeint/sokker (spør pedagogen).
Det skal være oppsatt hår på hver klasse, uansett sjanger, og ta gjerne med en vannflaske med navnet ditt på.
I hip hop og breakdance kreves vanlig treningstøy, som gjerne kan være litt løse og “baggy”. Sko skal være sneakers eller joggesko. Skoene skal kun være innesko, da utesko har med sand/småstein som ødelegger dansemattene våre.
NB! Ikke jeans og andre ”stive” klær! Det gjør det vanskelig å bevege seg.
Det skal være oppsatt hår på hver klasse, uansett sjanger, og ta gjerne med en vannflaske med navnet ditt på.
Det er spesielt viktig med joggesko/sneakers når du danser. Dette er med på skadeforebygging, flyt i bevegelsene og forflytning, og også stilforståelse (man spiller ikke fotball i sokker, og man danser heller ikke hip hop i sokker… ;-)).
Spørsmål om semesteravgift og skolens drift
Vi vet at det koster å ha barn og ungdom på fritidsaktiviteter. Derfor er det viktig for oss å fortelle hva som ligger i kurs- og semesteravgiften og hva som kommer i tillegg. Det er også viktig for oss å presisere at Norsk Ballettinstitutt ikke mottar noen form for offentlig driftsstøtte.
Ditt barn blir undervist 14 undervisningsuker pr. semester (høstsemester og vårsemester). Hvert kurs har et innhold, en faglig utvikling og en individuell fremgang, uansett sjanger. Elevene blir undervist av dedikerte og profesjonelle pedagoger som i all hovedsak har 3 år eller mer høyskoleutdannelse i dans og pedagogikk, eller tilsvarende profesjonell danseutdannelse. De skal gi hvert enkelt barn dansetrening tilpasset nivå, ferdighet og fysisk forutsetning. Alle pedagoger følger en oppsatt syllabus (pensum/læreplan) på hva elevene skal lære hvert nivå.
Vi er langt på vei en dugnadsfri institusjon (NB! Unntak for medlemmer i Dansekompaniet). Det vet vi mange setter pris på i en hektisk hverdag. Men for å ivareta de yngste barnas sikkerhet og trygghet under elevforestillinger trenger vi imidlertid hjelp av foreldrene til de yngre elevene. Denne hjelpen består av å melde seg til barnepass-grupper (foreldrevakter) bak scenen for å hjelpe elever t.o.m. ca. 12 år. Dette er 1-3 foreldre per gruppe hvor oppgavene er knyttet til å holde ro og orden, orden på kostymer, hår, sminke og ikke minst skape trygghet for de yngste elevene.
Utover det forventer vi at eleven kommer presis på danseklassen sin, har oppsatt hår og utstyret i orden. Vi er også avhengig av at du som foreldre følger med på informasjonsstrømmen vår, spesielt når det dreier seg opp mot elevforestillinger. Du må følge opp behov for kostymer til forestillingene, og ha med dette på klasse når det er kostymeprøve i forkant av forestillingene (du får informasjon i god tid i forveien via mail m.m.).
Vi sender jevnlig ut mail både via generelle nyhetsbrev og via direkte mail til gruppen din.
Ja, det må du.
Vi har flere kurs som blir fulle og får ventelister, og det er ikke lov “å snike i køen” ved å bare møte opp på kurs.
Vi trenger også riktig kontaktinfo på foresatte både hvis noe alvorlig skjer på klasse og vi må kontakte dere raskt, vi må gi foresatte beskjed ved en evt. akutt avlysning av klassen eller lignende og for å få din semesteravgift osv. korrekt.
Hvis du ikke har sendt inn påmelding via bookingen og fått en automatisk bekreftelse på denne på mail, er det ikke sikkert at du får plass på ønsket kurs og du kan bli stoppet i døren. Send derfor alltid inn påmelding via bookingen i god tid før oppstart. Er det venteliste på kurset kan du ikke ta en prøvetime før du har fått bekreftet en plass fra kontoret.
Nei, det må du ikke.
Du må alltid betale kr. 150,- i påmeldingsgebyr via Vipps.
Du får faktura på restbeløpet til registrerte mailadresse senere.
Hovedregelen er nei, det gis ingen refusjon av kursavgift hvis man har vært på danseklassen mer enn en gang (prøvetimen). Unntaket er ved skader ved fremvisning av legeattest (se punkt 6 i våre vilkår og betingelser) eller ved egen avtale direkte med kontoret.
Ved avmelding før prøvetimen/kursstart tilbakebetales kursavgiften (hvis denne er betalt), men kr. 185,- beholdes av NBI (150,- i påmeldingsgebyr og 35,- i admin.gebyr).
Hvis hele kursavgiften er forhåndsbetalt, men du melder deg av etter prøvetimen/kursstart, tilbakebetales kursavgiften, men kr. 185,- beholdes av NBI (150,- i påmeldingsgebyr og 35,- i admin.gebyr).
Ta kontakt ved spørsmål til post@norskballettinstitutt.no.
Sen påmelding ved hver semesterstart regnes som fravær. Det gis derfor ikke avslag på kursavgift for de første tre (3) ukene av semesteret.
Melder du deg på når kurset er i gang må du ta kontakt med kontoret på post@norskballettinstitutt.no, så må vi registrerer fratrekk av kursavgiften manuelt.
Ved lang tids sykdom (ved alvorlige skader eller alvorlig sykdom mer enn tre uker) refunderes semesteravgiften avregnet fra sykemeldingsdato bekreftet ved legeattest.
Ved kortere fravær grunnet sykdom (eks. influensa, omgangssyke), ferier/reiser eller lignende refunderes ikke semesteravgift eller deler av denne.
Ja, det kan du.
Ønsker du å dele opp betalingen utover semesteret skal dette avklares med oss via epost til post@norskballettinstitutt.no senest innen første kursuke.
Du får kun én samlet faktura på mail, men med utsatt betalingsfrist. Bruk samme KID-nummer på hver innbetaling. Max oppdeling er 3 måneder (fra kursets startdato) og det forventes jevnlige innbetalinger frem til fristen. Det koster 75,-/måned å dele opp fakturaen.
NB! Egne betalingsregler for dansecamp og sommerkurs! Se gjerne kursbeskrivelsen eller hjemmesiden for mer info når dette er aktuelt.
Ja, det må du.
Påmelding på Norsk Ballettinstitutt er løpende. Det betyr at foresatte må gi beskjed hvis elevene ønsker å slutte/melde seg av kurs/endre kurs før ny semesterstart til post@norskballettinstitutt.no. Husk å ta med elevens fulle navn, kurs og gjerne ordrenummer.
Utmeldingsfrister 15. mai og 15. desember for påfølgende semester.
Alle grupper får epost med informasjon ved hvert semesterbytte med informasjon om videre kurs, tider osv. for neste semester, i god tid før fristen for utmelding.
Hvis eleven slutter i løpet av et semester belastes foresatte med full kontingent. Dog ikke mer enn én semesterkontingent.
Ved manglende utmelding må semesteret betales i sin helhet.
Se våre vilkår og betingelser her (punkt 4 og 5)
Nei, det kan du ikke få av oss. For deres personvernhensyn gir vi ikke ut deres kontaktinfo til elever, samt at pedagogene ofte har en kompleks timeplan med flere arbeidsgivere/arbeidsplasser, og er kun tilknyttet oss på NBI den tiden de er her og underviser. De skal ikke håndtere våre elever i sin fritid.
Vi på NBI er også en såpass stor danseskole at all kommunikasjon går gjennom oss på kontoret. Men vi videreformidler gjerne beskjeder/tilbakemeldinger til pedagogene våre.
Hvis du er syk eller borte fra dansetimen din mer enn én gang setter vi stor pris på å få beskjed.
Fravær fra undervisning må meldes til pedagogen din eller via mail til en av oss på kontoret så raskt som mulig hvis fravær mer enn 1 time. Du kan også sende sms til vår kontortelefon tlf. 466 27 478. Kontoret videreformidler dette til pedagogen din.
Hvis en elev har hatt mer enn 3 ganger fravær innenfor et semester, uten å ha gitt beskjed, kan eleven miste elevplassen. Kontingent må i slike tilfeller betales ut semesteret.
Gjentatt uteblivelse fra undervisning (tross i at beskjed er gitt til lærer eller NBIs kontor), som går over minst to semestre, kan ha en negativ innvirkning på undervisningens kontinuitet, og kan resultere i at eleven mister plassen på kurset eller må gå et nivå på nytt.
Norsk Ballettinstitutt eies av Kjerstin Kartrud (kjerstin@norskballettinstitutt.no), men siden 2011 har den daglige driften blitt håndtert av kontorsjef Isabella (isabella@norskballettinstitutt.no) og kommunikasjonsansvarlig Hanne Karoline (hanne_karoline@norskballettinstitutt.no). De har også god hjelp av Katharina (katharina@norskballettinstitutt.no), Ida (ida@norskballettinstitutt.no) og Henriette (henriette@norskballettinstitutt.no).
I tillegg har vi et 20-talls med dyktige pedagoger som underviser hos oss.
Kjerstin er NBIs eier og kunstnerisk og økonomisk ansvarlig. Hun bor til vanlig i USA, men er i Norge hos oss omkring oppstart og elevforestillinger.
Mail du sender til post@norskballettinstitutt.no svares hovedsakelig av Isabella, og kontortelefonen svares også av Isabella.
Vi setter deg i kontakt med den ansvarlige hvis du sender mail til feil person på kontoret, så ikke vær redd for å ta kontakt med oss ved spørsmål. 😊
Du kan lese mer om oss her og under “Pedagoger” på hver avdeling
I løpet av høstsemesteret har alle grupper (med noen få unntak) en “Åpen uke” – visningsklasse for foresatte. Dette er en vanlig dansetime hvor foresatte kan se hvordan vi jobber på danseklassen vår, og dette skjer som regel midt i semesteret.
Høstsemesteret avsluttes normalt med en “juleuke” for alle elever, og hvis man er ekstra flink kan det hende du får en liten pepperkake også. 😊
Noen grupper blir trukket ut til å være med på årets juleforestilling på Lillestrøm Kultursenter i desember, men det er ikke alle som er med til jul og dette kan variere fra år til år.
Vårsemesteret avsluttes normalt med elevforestillingene i april/mai.
I løpet av vårsemesteret har vi også en “Åpen uke” – en visningsklasse for foresatte i dansesalen for de fleste gruppene våre. Dette er en vanlig dansetime hvor foresatte kan se hvordan vi jobber på dansetimen vår.
Vi godtar semesterbetaling med aktivitetskort/opplevelseskort/fritidskort fra kommunen/bydelen din, eller tilsvarende ordninger for støtte til fritidsaktiviteter for barn (eks. fra Røde kors/Coop Norge).
Ta kontakt med kommunen din/bydelen din for å høre hvilken støtteordninger de har som kan hjelpe deg.
Når løsningen er i orden er det bare å ta kontakt med oss på kontoret på mail med info fra kommunen/bydelen, så håndterer vi faktureringen derfra.
Info om aktivitetskort (Bufdir)
Røde kors/Coop Norge
Ung.no – støtte til fritidsaktiviteter
Tilskudd til fritidsaktiviteter i Bydel Frogner
Tilskudd til fritidsaktiviteter i Bydel St. Hanshaugen
Tilskudd til fritidsaktiviteter i Bydel Alna
https://www.oslo.kommune.no
Spørsmål om våre elevforestillinger
Alle elever (fra 4-5 år og oppover) er med på en eller flere forestillinger en til to ganger i året. Disse holdes alltid på Lillestrøm Kultursenter, hvor NBI har sine kontorer, 3 store studioer og den største elevmassen sin.
Dette er en viktig avslutning på semesteret og noe både foreldre, pedagoger og elever ser frem til.
Vi ser det også som en naturlig forlengelse av den tekniske treningen de får på kurset i og med at dans er en scenisk uttrykksform.
Vårens elevforestillinger gjelder for alle våre elever, uansett alder og nivå.
Det eneste unntaket er gruppene “Danselek 3-4 år” og “Liten og stor 2-4 år”. Disse er ikke med fordi vi synes elevene bør være litt eldre for å være på scenen, slik at dette oppleves som en spennende og positiv erfaring, istedenfor skremmende og negativt.
De fleste voksenklassene våre er heller ikke med på forestillingene, med noen unntak.
Til juleforestillingen er IKKE alle elever med. Juleforestillingene er bygget opp rundt Dansekompaniet vårt som kjerne, og med utvalgte elever fra hele skolen som varierer fra år til år. Les mer om dette under “Juleforestillingen”.
Alle elevforestillingene er selvfølgelig frivillig å være med på, men vi oppfordrer alle til å være med. Gi beskjed til kontoret/pedagogen din i god tid før hvis du vet at du er forhindret i å være med på forestillingen.
Normalt har vi vårens store elevforestilling i slutten av april/begynnelsen av mai på Lillestrøm Kultursenter.
Vårens dansesemester avsluttes da med disse forestillingene.
Julens forestillinger går normalt på Lillestrøm Kultursenter i første uka i desember.
Høstens semester avsluttes på samme tid.
Ja, noen ekstrautgifter er det for foresatte.
Siden vi ønsker å ha flotte og profesjonelle forestillinger er vi avhengige av bl.a. lysrigg, lysmann, Kultursenterets øvrig personale og leie av scene til både prøver og forestillinger, så derfor blir det noen ekstrautgifter i forhold til forestillingene:
– Foreldre og andre som ønsker å se på forestillingen må betale en billettavgift som avtales mellom skolen og utleier av scene.
– Det kan være at elever må betale kostymeavgift hvis det er slik at de skal låne kostyme fra skolen.
– Før og under forestillingene har vi alltid med en profesjonell fotograf. Etter forestillingene er det valgfritt å kjøpe gruppens klassebilde eller noen blinkskudd av din danser under forestillingen (hvis du er så heldig å finne bilde av din danser blant våre 900 elever!).
Ja. Våre elevforestillinger er profesjonelle sceneforestillinger hvor elevene skal være like og/eller passe et gitt tema og gruppens koreografi.
På elevforestillingene er det kontoret/pedagogene som avgjør hva elevene skal ha på seg av kostymer. Noen ganger ber vi gruppen om å ordne kostyme selv (eks. “rød genser og svart tights”), andre ganger leies kostymer fra NBI, eller evt. en kombinasjon.
Hvis du leier kostyme av NBI skal det betales en kostymeleie innen en gitt frist.
Denne kostymeavgiften går til:
– renhold og vedlikehold av kostymer
– gir et bidrag til nye kostymekjøp
– er med på å dekke leien av kostymelager og ekstrautgifter vi får i forhold til ekstraarbeid for pedagogene i forbindelse med forestillingene.
Hvert vårsemester avsluttes normalt med en stor elevforestilling på scenen hvor alle elever fra 4-5 år og oppover er med. Våre forestillinger er lagt opp som profesjonelle sceneforestillinger på en danse-/teaterscene og ikke som “visninger”.
De yngste gruppene danser på 1 av tilsammen 6 forestillinger, mens de eldre elevene og nivåene gjerne danser flere forestillinger.
En av de siste danseklassene i semesteret blir alltid brukt til sceneprøve på den store scenen 1-2 uker før selve forestillingshelgen.
I løpet av vårsemesteret har vi også en spennende dag med kostymeprøving og klassefotografering til programmet for forestillingen. Dette skjer enten i din ordinære klassetid (Lillestrøm) eller i en helg (Løren, Stovner, Majorstua) i mars. Bildene tas av en profesjonell fotograf og kan kjøpes av fotografen etter forestillingene.
Hvem er med?
Vårens elevforestillinger gjelder for alle våre elever, uansett alder og nivå, på alle studioer. Det eneste unntaket er kursene “Danselek 3-4 år” og “Liten og stor 2-4 år”. Dette er fordi vi synes elevene bør være litt eldre for å være på scenen, slik at dette oppleves som en spennende og positiv erfaring, istedenfor skremmende og negativt.
Voksenklassene våre er som hovedregel heller ikke med på forestillingene.
De yngste elevene (2-4 år) avslutter vårsemesteret med en hyggelig avslutningstime med pedagogen, mens alle andre grupper avslutter vårens semester med elevforestillingen.
Desember 2008 startet NBI tradisjonen med juleforestillinger på Lillestrøm Kultursenter. Disse forestillingene er bygget opp med NBI Dansekompani som kjerne, og med utvalgte grupper fra hele skolen. Disse gruppene vil variere fra år til år, og blir plukket ut for å vise skolens allsidighet. Det vil si at ikke alle grupper er med på juleforestillingene.
Gruppene som er med finnes i “Hvem danser hvilken dag”-dokumentet og får også muntlig beskjed fra pedagogen sin, samt en egen mail direkte til gruppen fra kontoret med nøyaktig info.
Tema for juleforestillingen har i 2008-2016 vært “Førjulskos“, hvor pedagogene lager danser med utgangspunkt i jul- og vintertema.
I 2017 “oppgraderte” vi og satte opp vår egen “Nøtteknekkeren” for første gang. Forestillingen var fremdeles med Dansekompaniet vårt som kjerne, i tillegg til utvalgte grupper fra skolen som vil vise skolens allsidighet.
Vi tok utgangspunkt i juleballett nr. 1, og laget en sammenhengende forestilling hvor alle grupper fikk en rolle utifra historien. Vi brukte den klassiske musikk til Tsjajkovskij, også på grupper i stilene jazzdans, hip hop, moderne, akrobatikk og breakdance.
Dette ble vår egen utgave av “Nøtta”, hvor så godt som alle skolens aldre, sjangere og stiler ble representert. I tillegg ble solistrollene danset hovedsakelig av dansere fra Dansekompaniet vårt. Alle 4 forestillingene vi hadde i desember 2017 gikk utrolig bra og ble en utsolgt braksuksess som struttet av julestemning, og i både 2018 og 2019 hadde vi tilsammen 6 flotte og nesten helt utsolgte forestillinger.
Siden 2022 har vi igjen gått tilbake til “Førjulskos”, men planen vår videre fremover er å bytte på å kjøre “Førjulskos” og “Nøtteknekkeren”, – fremdeles for Dansekompaniet vårt og utvalgte elever ved skolen.
Våre elevforestilling på scenen er laget som profesjonelle sceneforestillinger, og ikke kun som “visninger”.
Forestillingene våre er en større utgift for NBI, hvor vi betaler leie av scenen, og alt det innebærer av personale fra Kultursenteret, til både prøver og selve forestillingene, profesjonell lysrigg og lysmann, opprigg/nedrigg av scenen, ekstra lønn til pedagoger m.m.
Derfor må alle foreldre, søsken (over 3 år), familie og venner som vil se på forestillingen kjøpe billett til ønsket forestilling. Alle billetter kjøpes og håndteres direkte med Lillestrøm Kultursenter.
Unntak er hvis du er “barnepassforeldre”, da trenger du ikke å kjøpe billett. Elever som skal danse på scenen trenger heller ikke å kjøpe noen form for billett for å delta på forestillingsdagen sin.
Hvor finner du oss?
NBI Lillestrøm finner du på Lillestrøm Kultursenter, Kirkegt. 11.
Mer informasjon – her finner du oss
Vi holder til i byggets høyre side når du står med magen mot billettluka.
Her har vi 3 dansesaler.
Sal A er den minste og er i 2. etasje.
Sal B og C er i kjelleren. Sal B finner du når du går rett ned trappen til kjelleren.
Sal C finner du når du går opp trappen til 2. etasje, gjennom hele kontorgangen, og ned trappen helt ned til kjelleren.
Du kan bruke Kultursenterets hovedinngang, pluss at vi har vår “egen” sidedør. Denne har kode for å komme inn/ut, og koden finner du i ordrebekreftelsen din.
Vi kan også bruke døra i trappen ned til sal C som utgangsdør (samme kode som sidedøra vår).
Sidedøra har kun satt på kode når det er undervisning hos oss.
NBI Lillestrøm Facebook
Vi har en egen Facebook-gruppe for dere foresatte med elever på Lillestrøm. Velkommen med!
https://www.facebook.com/groups/421491039231916
NBI Majorstuen finner du i Professor Dahlsgate 8 på Majorstuen.
Mer informasjon – her finner du oss
Vi bruker inngangen med vårt metallskilt på som hovedinngang, men kan også bruke døren på hjørnet av bygningen.
Her har vi et hyggelig dansestudio med et fint oppholdsrom og tekjøkken.
NBI Majorstuen Facebook
Vi har en egen Facebook-gruppe for dere foresatte med elever på Majorstuen. Velkommen med!
https://www.facebook.com/groups/161458712380595
I januar 2020 flyttet vi inn i nybygget på Løren skole, Økern Torgvei 4. I kjelleren de har vi vår helt egne dansesal, samt garderobe.
Mer informasjon – her finner du oss
Du går inn inngangen som er ut fra nybygget på skolen. NB! Denne døren er alltid låst for å hindre uvedkommende å komme inn. Pedagogen er ansvarlig for å åpne denne låste døren for elevene 5 min. før hver klasse. Møt presis!
Lurer du på hvor du finner oss? Se Kjerstins film her!
NBI Løren Facebook
Vi har en egen Facebook-gruppe for dere foresatte med elever på Løren. Velkommen med! https://www.facebook.com/groups/835455980546562
Vi holder til på Stovner i Idrettens Hus Nordbyen som ligger i Haavard Martinsensvei 30.
Mer informasjon – her finner du oss
Vi har et helt nytt og eget dansestudio i 2. etasje, og deler etasjen med bl.a. Crossfit-sal, HSIL Gymmen m.m. Ellers i huset er det også en stor idrettshall hvor det er liv fra kl 16-22 hver dag, turnhall og kafeteria. Et spennende hus med mye action!
Gå inn bakinngangen på Idrettens Hus Nordbyen, som ligger i Haavard Martinsensvei 30 (mot parkeringsplassen). Vi bruker INNGANG A (samme dør som Crossfit’en og HSIL Gymmen).
NB! Døren er alltid låst. Pedagogen er ansvarlig for å åpne denne låste døren for elevene 5 min. før hver klasse. Møt presis!
Vi kan bruke de samme garderobene som HSIL-gymmen, som ligger i gangen ved dansesalen vår.
Utenfor dansesalen er det et lite oppholdsrom for foresatte, og foresatte kan også vente nede i caféen ved idrettshallen på huset.
Lurer du på hvor du finner oss? Se Kjerstins film her!
NBI Stovner Facebook
Vi har en egen Facebook-gruppe for dere foresatte med elever på Stovner. Velkommen med!