Norsk Ballettinstitutt | Dansekurs, Danseskole & Ballettskole i Oslo og Akershus

Menu

Infoskriv fra skolens eier, Kjerstin Kartrud

Dette er sendt ut på nyhetsmail til alle våre kunder tirsdag 28. april. 

Kjære alle våre dansere med foresatte!

Her kommer en ny oppdatering på hva som skjer videre i disse regulerte tider.

Først og fremst vil jeg igjen takke alle for støtte og tålmodighet i denne uvanlige tiden. Det er også noen av dere som har lurt på hva med høsten: «får vi redusert kursavgift, ta igjen klasser, etc., etc.»

Siden NBI allerede taper mye penger på å måtte avlyse forestillinger, samt at vi står i fare for også å måtte justere om på våre årlige sommerkurs og Dancecamper (som alt er en del av det som dekker de månedlige driftskostnadene ved NBI), så er det veldig viktig for oss å få levert resten av semesteret til dere nå før sommeren, slik at vi forhåpentligvis kan kjøre et «normalt» høstsemester. Og vi har sett på hvordan vi kan gi noe tilbake til deres til tross for de begrensende reglene, for å vise dere at vi setter stor pris på lojaliteten deres.

Så istedenfor å gi dere en uke mindre enn det dere har betalt for, vil vi gjerne gi dere mer. 😊

Og under de nåværende rammene som endelig er gitt oss, finner vi at den beste løsningen vil være ordentlige onlineklasser over 6 uker (45-60 minutter), hvor dere har mulighet å følge og være med på flere enn deres egne klasser, samt at dere også kan benytte dere av disse gjennom sommeren da de vil bli lagret i Facebookgruppen deres.

Så her er dagens plan etter at vi har fått klarhet i nåværende gjeldende regler fra både Kunnskapsdepartementet og diverse bydelsleger:

Kunnskapsdepartementet sier at Kulturskolen sidestilles med fritidstilbud, noe som gjør at reglene for oss (vi anser oss som del av kultur og fritidstilbud) forblir strenge med hensyn til antall og avstand.

Bydelslegen på St. Hanshaugen mener at barn under 10 år (4. klassinger og yngre barn) vil ha problemer med å forholde seg til 2 meters-regelen, og dermed ikke bør komme til studio, samtidig som man ikke får bruke toaletter og garderober, og ingen foreldre for oppholde seg i lokalene for å vente på barna. 

Det betyr at alle klasser med elever som er 10 år og yngre vil måtte gå online resten av semesteret, eller iallefall frem til det er nye retningslinjer.

Hva betyr det for dere?

Det betyr at dere rydder litt plass i stua, sørger for at dere er pålogget til avtalt tid og legger til rette for at eleven kan følge undervisningen direkte. Mesteparten av undervisningen vil gå som live-sendinger i Facebook-gruppen din, og dere forblir i de gruppene dere allerede er. For dere som har barn på «Danselek og Barneballett», betyr det at dere kan danse sammen med barnet deres. 😉👍🏼

Hvis det er noen som ikke er med i sin FB-gruppe enda, så er dette tiden å sørge for at dere blir med!

Her kan du se oversikt over NBIs grupper.
Let igjennom gamle mail fra oss (sjekk spam’en også!) eller send oss en melding hvis du ikke finner gruppen din! Noen pedagoger har også laget private grupper til elevene sine, disse ligger ikke under NBIs oversikt. Du har fått link på mail før påske. 

Timeplanen vil være noe annerledes enn dere er vant med, da det er mye logistikk som skal legges til rette for å få gjennomført dette.

Fordelene dette medfører for dere, etter alle ulemper, er følgende: 😃
Danselek og barneballett vil få 3 forskjellige muligheter å være med å danse en liveklasse per uke. Det betyr at dere kan velge om dere vil delta en gang, to ganger, eller tre ganger i uka over de 6 ukene dette kommer til å gå. I tillegg blir liveklassen liggende i FB-gruppen, så dere kan følge den til andre tider også, til og med gjennom hele sommeren! 😊

For resten av nivåene og dansestilene gjelder det samme. På Facebook er dere i grupper med flere ulike nivåer, og har dermed mulighet å følge flere timer per uke over 6 uker.

Så til dere som er over 10 år. Noen av klassene som det er få elever på vil starte opp ganske snart fysisk i dansesalen. Dette er privattimer, variasjonstimer og videregående klasser (hovedsakelig Lillestrøm-grupper), da dette er klasser med færrest elever på og vi kan holde oss innenfor de regulerte rammene. Det samme gjelder noen av de andre ungdoms- og voksenklassene med få elever på. 

Klasser hvor det er mange elever vil i sin helhet gå online. Hvis vi finner en mulighet til å rullere på elever som kan komme inn og være fysisk tilstede på disse klassene mens noen gjør den hjemmefra, så gjør vi det (klassene filmes live). Men igjen, med de retningslinjene som er i forhold til å vaske hele studio mellom hver gruppe, ikke starte timer samtidig, og ikke la noen oppholde seg i lokalene utenom de som er inne og danser, så har vi visse utfordringer i forhold til det. Men også for disse elevene vil det være mulighet å følge flere klasser enn ens egne online.

————-

Alle grupper vil få separat beskjed om hvilken dag og tid deres klasse går, samt at vi poster det i FB-gruppene deres. Vi prøver å kjøre samme dag og tid over de 6 ukene dette kommer til å foregå, med oppstart 16. mai. Pedagogene vil variere. Og hvem vet, kanskje ting har endret seg igjen til da, og vi kan få lov til å få alle tilbake inn i studio?! 😉

Jeg håper at dette var noenlunde oppklarende, at alle er ivrige etter å komme i gang med dans igjen, selv om det er på et via med pedagogen, og at alle føler de får valuta for pengene de har betalt i kursavgift.

For dere som har betalt kostymeavgift, så vil dette bli returnert til dere så snart vi har fått noen midler fra staten som vi kan dekke det med.

Det er ingen som gleder seg mer enn oss her på NBI til vi kan være ordentlig i gang igjen, ha barna deres inne til timer, og gjøre det vi liker å gjøre best, nemlig dele dansegleden med barna deres.

Med ønske om en fin dag videre,

Kjerstin Kartrud
Skolens eier
kjerstin@norskballettinstitutt.no 

Her kan du se Kjerstins hilsener på Facebooksiden vår som ble lagt ut forrige uke:

Film 1

Film 2

Vi våkner litt etter litt til liv igjen… 😊

Videre fremdrift på NBI:

Vi legger ut timeplanen over livesendingene våre både på hjemmesiden under «Nyheter«, på Facebooksiden vår og i aktuell Facebook-gruppe når timeplanen er klar.
Kjerstin kommer fra USA (hvor hun bor det meste av året) til Norge 30. april, men må sitte i karantene 14 dager. Hun er tilgjengelig på mail og vil jobbe aktivt med logistikken rundt timeplaner, pedagoger, desifisering av lokaler m.m. Hun er fysisk med på å hjelpe pedagogene med livesendingene, vask av lokaler osv. etter karantenen.

Ingvild og Isabella på kontoret er tilbake i kontorstolene etter permitteringene fra og med 14. mai. 🎉 

Vi gleder oss til å komme litt og litt tilbake til den nye normalen, og holder dere oppdatert via mail, hjemmesiden og sosiale medier. 😊